пятница, 25 августа 2023 г.

How Putin wrote off Kulikov "into the convoy"

"Head of the funeral team of Rosnano"



As it became known to Rucriminal.info, the government will have to change the scheme for the liquidation of Rosnano OJSC. The reason is the conclusion about the legal risks arising from the refusal to repay part of the existing obligations of Rusnano. We are talking about debt on loans and bonds not secured by state guarantees and attracted in 2018-2020. The quality and value of Rosnano's assets do not correspond to the accumulated liabilities, and if so, then it is not advisable to take on the entire balance of Rosnano.

The transfer of part of the assets and liabilities is an extremely risky operation. It is very likely that in this scenario, the remaining creditors of Rusnano will seek the bankruptcy of the company and the return of assets to the balance sheet of Rosnano through legal procedures.

Of course, it would be possible to adopt special regulations governing the bankruptcy procedure for Rusnano, but the position of the Government of the Russian Federation was very clear - no exceptions to the current legislation and the adoption of special acts in relation to Rusnano are planned.

Also, the option of any continuation of the vigorous activity of Rusnano is not considered.

The scenario proposed to the government assumes that Rusnano will continue to manage old projects, directing the received income to its own operating activities and repayment of liabilities. At the same time, the state guarantees the redemption of only bonds secured by state guarantees.

It is especially noted that this scenario will most likely lead to the bankruptcy of Rusnano, and bankruptcy risk management will become a key task for management, that is, Sergey Kulikov.

It is Sergey Kulikov, who replaced Anatoly Chubais as the head of Rosnano OJSC in 2020, who is designated as the head of the funeral team of Rusnano, who assumes all the risks associated with the liquidation of Rosnano.

An unenviable position, but it seems that Kulikov has nowhere to go.



Sergei Alexandrovich himself did everything to jump off a derailed train, but he failed to leave the toxic position. There were attempts to sit in the chair of one of the enterprises of the United Shipbuilding Corporation, and to become the head of a number of foreign companies that came under the control of the Russian Federation. But all attempts ended in failure and cold wishes to continue working in Rusnano. The change in the attitude of the Presidential Administration of the Russian Federation towards Kulikov began in 2022. There are many reasons, including the unsuccessful meeting between Kulikov and the President of the Russian Federation in June 2022. They say that Putin noted a significant contrast with Chubais, which automatically meant that Kulikov was written off to a deep wagon train. The second factor was Kulikov's letter to the RF GP with a request to conduct an audit of the financial and economic activities of Rosnano, after which Kulikov was given to understand that it was not within his competence to initiate proceedings with Chubais. Also, the friendship with Konstantin Malofeev and other clumsy actions of the young leader were not forgotten.

Of course, Kulikov's chances of taking a significant and interesting position were more significant if Rusnano had demonstrated at least minimal results of its activities, but, alas, they did not turn out to be.

So, Rusnano and Kulikov remain, so there will be a lot of interesting things ahead.



To be continued

Timofey Grishin

Source: www.rucriminal.info

Как Путин списал Куликова «в обоз»

«Начальник похоронной команды Роснано»



Как стало известно Rucriminal.info, правительству придется поменять схему ликвидации ОАО «Роснано». Причина – заключение о юридических рисках, возникающих при отказе от погашения части имеющихся обязательств Роснано. Речь идет о задолженности по кредитам и облигациям, не обеспеченной государственными гарантиями и привлеченными в 2018-2020 годах. Качество и стоимость у Роснано активов не соответствуют накопленным обязательствам, а раз так, то принимать на себе весь баланс Роснано не целесообразно.

Передача же части активов и обязательств является чрезвычайно рискованной операцией. Весьма вероятно, что в данном сценарии, оставшиеся у Роснано кредиторы будут добиваться банкротства компании и возврата активов на баланс Роснано через судебные процедуры.

Конечно, можно было бы принять специальные нормативные акты регламентирующие процедуру банкротства Роснано, но позиция Правительства Российской Федерации была обозначена весьма четко - никаких исключений из действующего законодательства и принятие специальных актов в отношении Роснано не планируется.

Также не рассматривается вариант какого либо продолжения активной деятельности Роснано.

Предлагаемый правительству сценарий предполагает, что Роснано продолжит управление старыми проектами, направляя полученные доходы на собственную операционную деятельность и погашение обязательств. При этом государство гарантирует погашение лишь обеспеченных госгарантиями облигаций.

Особо отмечается, что данный сценарий с большой вероятностью приведет к банкротству Роснано, а управление рисками банкротства станет ключевой задачей менеджмента, то есть Сергея Куликова.

Именно Сергей Куликов, сменивший в 2020 году Анатолия Чубайса на посту руководителя ОАО «Роснано», обозначен как начальник похоронной команды Роснано, принимающий на себя все риски, связанные с ликвидацией Роснано.

Незавидная должность, но, похоже, что деваться Куликову некуда.



Сам Сергей Александрович сделал все, чтобы спрыгнуть с летящего под откос поезда, но уйти с токсичной должности ему не удалось. Были попытки и пересесть в кресло одного из предприятий Объединенной судостроительной корпорации, и стать руководителем целого ряда иностранных компаний, перешедших под управление Российской Федерации. Но все попытки закончились неудачами и холодными пожеланиями продолжить работу в Роснано. Изменение отношения АП РФ к Куликову началось еще в 2022 году. Причин много, в том числе неудачная, состоявшаяся в июне 2022 года встреча Куликова с президентом РФ. Говорят, что Путин отметил значительный контраст с Чубайсом, что автоматом означало списание Куликова в глубокий обоз. Вторым фактором стало письмо Куликова в ГП РФ с просьбой провести проверку финансово-хозяйственной деятельности Роснано, после которого Куликову дали понять, что инициировать разбирательства с Чубайсом не относится к его компетенции. Также не забылась дружба с Константином Малофеевым и другие неуклюжие поступки молодого руководителя.

Конечно, шансы Куликова занять значимую и интересную должность были более значительные, если бы Роснано продемонстрировало хотя бы минимальные результаты своей деятельности, но их, увы, не оказалось.

Итак, Роснано и Куликов остаются, так что впереди еще много будет интересного.



Продолжение следует

Тимофей Гришин

Источник: www.rucriminal.info

Death of Prigogine. Chronicle.

How the leader of the mercenaries was eliminated



On August 23, a private plane was blown up, in which the leader of the mercenaries from the Wagner PMC, Yevgeny Prigozhin, and his closest associates, Dmitry Utkin and Yevgeny Chekalov, could be. Chronicle of events on the site Rucriminal.info from the telegram channel of the Cheka-OGPU.

A VChK-OGPU source reports that during the flight of Prigozhin's plane, two explosions sounded in the sky.

“There were two explosions in the sky. The wing and stabilizer fell at the Kuzhenkino station, and the fuselage and wing fell on the village of Kuzhenkino, two kilometers from the former farm. Initially, a version arose that Prigozhin's plane was shot down by two S-300 missiles. S300PS stands nearby.



Prigogine's jet was flying over the Tver region in upper airspace and was not in touch with the local flight control center. Jet did not communicate with the Tver services in any way and did not give any signals, all control came from Moscow. The head of the department learned about the emergency only when employees of the Ministry of Emergency Situations arrived at the scene and "from the ground" confirmed the discovery of the crash. The explosion on board occurred not far from Putin's residence in Valdai and directly above the missile storage depots of military unit 554443, which is guarded by air defense.



At 18:20 a card came that Prigozhin's board had disappeared from the radar.

18:32 - the plane exploded in the sky. There were two explosions. The wing and stabilizer fell at the Kuzhenkino station, and the fuselage fell on the village of Kuzhenkino, two kilometers from the former farm.





A source working on the spot told the Cheka-OGPU what Prigozhin's crashed plane looked like.



“The infrastructure was not damaged, the tail fell off in one settlement, everything else in another. The wing also fell off, we don’t know yet what and where.

Three people, pilots, are torn to pieces, to pieces. The rest are in the tail section. Four bodies were “picked open”, and then it is still not clear. The plane burned out completely. Only the frontal part, windows and a piece of hardware remained, and a piece of the engine is lying on one wing. Everything else burned out. There is no other wing with an engine.”

An eyewitness confirmed to the Cheka-OGPU that before the crash of Prigozhin's plane, two explosions sounded in the sky, similar to rocket fire.

“Two shots. When I heard the first explosion, I just raised my head and watched the sparks fly.

The first "exhaust" (pop), it began to smoke a second time, when there was already an explosion, apparently, the engine had already begun to explode. And I see that it flies with such propellers, barrels. And as soon as he ran and he fell.

A special lamp was placed in the field, the inspection of the crash site of Prigozhin's jet continues

Prigogine had something to fear.

A VChK-OGPU source said that Prigozhin's hasty departure to Africa and his rapid return were due to the fact that under the leadership of the Deputy Head of the GRU - Head of the Special Activities Service Andrei Averyanov, a set of measures was being developed to completely replace the Wagner PMC contingent in Africa. It was planned to create and train an army corps of more than 20 thousand people. Prigogine was extremely opposed to this and made every effort to prevent it.

Andrey Averyanov is known for such GRU operations as the poisoning of Sergei and Yulia Skripal in Salisbury, the explosion at a warehouse in Vrbetica in the Czech Republic, and the poisoning of the Bulgarian arms dealer Yemelyan Gebrev.

Later, a version arose that the plane was not shot down by air defense, but it burst into the air. The first was an IED explosion on board the aircraft. And the second - the engine has already exploded.

The topic of the bomb on board Prigozhin's plane was promoted more and more actively. Allegedly, evidence appeared that at the very last moment a certain gift in the form of a box of expensive wine was loaded on board. And now they are working out the version that there could be a bomb in this box. The plane itself (before loading the box) was carefully examined, including with dogs.

Rosaviatsia announced the list of passengers of the Embraer - 135 (EBM-135BJ) aircraft:



Propustin Sergey

Makaryan Evgeniy

Totmin Alexander

Chekalov Valeriy

Utkin Dmitry

Matuseev Nikolay

Prigozhin Evgeniy

Crew members:

Levshin Aleksei, commander;

Karimov Rustam, co-pilot;

Raspopova Kristina, flight attendant.



Among the dead was another deputy Prigozhin for PMC Wagner Valery Chekalov, who, among other things, was responsible for the work of the security service. Prigozhin's "right hand" Dmitry Utkin also died.

One of the law enforcement officers who is at the crash site of Prigozhin's plane described the crash site as follows: "Several corpses without heads, inside, away from the cockpit, dust from the bodies."

A source of the Cheka-OGPU reports that the stewardess of the crashed plane is the sister of the deputy prosecutor of one of the cities of the Chelyabinsk region. He explained that Kristina Raspopova (pictured in the same jet that was blown up today) flew to Moscow a couple of days ago, where she was waiting for a flight to St. Petersburg. Yesterday, on Wednesday, they called up and the woman said that the team was waiting for an important call, they say, to fly "today or tomorrow." In addition, according to the flight attendant, the plane was being repaired before departure.

Relatives of the flight attendant Prigogine Kristin oh Raspopova, with reference to the words of the girl, spoke about strange manipulations with the plane before the last flight. It was taken away for some short-term and incomprehensible repairs.



As the Dossier Center found out, the passengers of Prigozhin’s plane are two of his closest associates and veterans of the Wagner campaign in Syria.

The Federal Air Transport Agency has published a list of passengers who were allegedly on board the crashed plane of Yevgeny Prigozhin. We found out who they were.

Valery Chekalov is one of the Concorde managers closest to Prigogine. He oversaw all of Prigozhin's "civilian" projects abroad and was responsible for the logistical support of the Wagner group. It was Chekalov who headed Neva JSC, the founder of Euro Polis LLC, to which all Syrian and African projects were tied

Dmitry Utkin. Prigozhin's right hand in the Wagner PMC. Responsible for command and combat training.

Yevgeny Makaryan, call sign "Makar". Former precinct. He joined Wagner in March 2016. He was part of the fourth Wagner assault detachment in Syria, which came under fire from American aircraft near Khsham in January 2017.

Sergey Propustin, call sign "Kedr", ensign. He joined Wagner in March 2015. He fought in the second reconnaissance and assault detachment. Prigozhin recruited many personal guards from there.

Alexander Totmin, callsign "Tot".

Nikolay Matuseev. We could not find a person with that name on the Wagner lists. But there is Nikolai Matusevich. At Wagner since January 2017. He served as a shooter in the fourth assault detachment in Syria.

Meanwhile, Prigozhin's wife Lyubov continues her long-planned vacation in India, says a Dossier source familiar with the family.

We do not know whether the information about the death of Yevgeny Prigozhin and Dmitry Utkin can be trusted. But if it is confirmed, it will mean that fewer and fewer people remain alive who are familiar with the circumstances of the murder of Russian journalists in the Central African Republic in 2019. We appeal to the employees of Prigozhin's "Company": if you know any details of the crime in the Central African Republic, contact the "Dossier" Center and tell your story. We will not be in debt.

A source of the Cheka-OGPU said that only in the morning did the inspection of the crash site of Prigozhin's plane and the bodies of the dead begin. There are two reasons. First, the explosives worked. Secondly, they were waiting for the arrival of employees of the Central Administration of the FSB and the TFR from Moscow. Now work has begun. After examining the remains, they will be taken to the morgue in Tver, where an identification attempt will be made in the morning. For the official identification of most of the remains, a DNA procedure will be required.

Source: www.rucriminal.info

Гибель Пригожина. Хроника.

Как ликвидировали главаря наемников



23 августа был взорван частный самолет, в котором могли находиться главарь наемников из ЧВК Вагнер Евгений Пригожин и его самые близкие сподвижники – Дмитрий Уткин и Евгений Чекалов. Хроника событий на сайте Rucriminal.info от телеграм-канала ВЧК-ОГПУ.

Источник ВЧК-ОГПУ сообщает, что во время полета самолета Пригожина в небе прозвучало два взрыва.

«В небе было два взрыва было. Крыло и стабилизатор упал на станции Куженкино, а фюзеляж и крыло упали на село Куженкино в двух километрах от бывшей фермы». Изначально возникла версия, что самолет Пригожина был сбит двумя ракетами С 300. Недалеко стоит С300ПС.



Джет Пригожина летел над Тверской областью в верхнем воздушном пространстве и не был на связи с местным центром управления полётов. Джет никак не связывался с Тверскими службами и не подавал никаких сигналов, все управление шло из Москвы. Руководитель управления узнал о ЧП только когда на место прибыли сотрудники МЧС и «с земли» подтвердили обнаружение авиакатастрофы. Взрыв на борту произошел недалеко от резиденции Путина на Валдае и прямо над складами хранения ракетного вооружения в/ч 554443, охраняет которую ПВО.



В 18:20 карточка пришла что пропал с радаров борт Пригожина.

18:32 – самолет взорвался в небе. Было два взрыва . Крыло и стабилизатор упал на станции Куженкино, а фюзеляж упал на село Куженкино в двух километрах от бывшей фермы.





Источник, работающий на месте, рассказал ВЧК-ОГПУ, как выглядел разбившийся самолет Пригожина.



«Инфраструктура не пострадала, хвост отвалился в одном поселении, все остальное в другом. Крыло тоже отвалилось, пока не знаем, что и где.

Три человека, пилота, разорваны на части, на куски. Остальные в хвостовой части. Четыре тела «расковыряли», а дальше еще не понятно. Выгорел полностью самолет. Осталась только лобовая часть, окна и кусок «железки», и двигателя кусок валяется на одном крыле. Остальное все выгорело. Другого крыла нету с двигателем».

Очевидец подтвердил ВЧК-ОГПУ, что перед падением самолета Пригожина в небе прозвучали два взрыва, похожие на ракетную стрельбу.

«Два раза стрельба. Когда услышал первый взрыв, я только поднял голову и смотрю искры полетели.

Первый «выхлоп» (хлопок), он начал дымиться второй раз, когда уже был взрыв, видимо, уже двигатель начал взрываться. И смотрю, что он летит такими винтами, бочками. И как только побежал и он упал».

В поле поставили специальную лампу, продолжается осмотр места крушения джета Пригожина



Пригожин было, что опасаться.

Источник ВЧК-ОГПУ рассказал, что поспешный выезд Пригожина в Африку и стремительное возвращение были обусловлены тем, что под руководством заместителя начальника ГРУ – начальника службы специальной деятельности Андрея Аверьянова осуществлялась разработка комплекса мероприятий по полному замещению контингента ЧВК «Вагнер» на территории Африки. Было намечено создание и подготовка армейского корпуса численностью более 20 тысяч человек. Пригожин этому крайне противился и предпринимал все усилия, чтобы помешать.

Андрей Аверьянов известен такими операциями ГРУ, как отравление Сергея и Юлии Скрипаль в Солсбери, взрыв на складе во Врбетице в Чехии, отравление болгарского торговца оружием Емельяна Гебрева.

Позже возникла версия, что самолет сбили не ПВО, а он ворвался в воздухе. Первый был взрыв СВУ на борту самолета. А второй- уже взорвался двигатель.

Тема с бомбой на борту самолета Пригожина раскручивали все активнее и активнее. Якобы появились показания, что в самый последний момент на борт загрузили некий подарок в виде ящика дорогого вина. И теперь отрабатывают версию, что в этом ящике и могла быть бомба. Сам самолет (до погрузки ящика) внимательно осматривался, в том числе с собаками.

Росавиация огласила список пассажиров самолета Embraer - 135 (EBM-135BJ):



Propustin Sergey

Makaryan Evgeniy

Totmin Aleksandr

Chekalov Valeriy

Utkin Dmitriy

Matuseev Nikolay

Prigozhin Evgeniy

Члены экипажа:

Levshin Aleksei, командир;

Karimov Rustam, второй пилот;

Raspopova Kristina, бортпроводник.



Среди погибших окащался еще один заместитель Пригожина по ЧВК Вагнер Валерий Чекалов, который среди прочего отвечал за работу службы безопасности. Также погиб "правая рука" Пригожина Дмитрий Уткин.



Один из сотрудников правоохранительных органов, который находится на месте крушения самолета Пригожина так описал место катастрофы: «Несколько трупов без голов, внутри, подальше от кабины, труха из тел.».

Источник ВЧК-ОГПУ сообщает, что стюардесса потерпевшего крушение самолёта является родной сестрой зампрокурора одного из городов Челябинской области. Он пояснил, что Кристина Распопова (на фото в том самом джете, который был сегодня взорван) пару дней назад прилетела в Москву, где ждала вылет в Санкт-Петербург. Вчера, в среду они созванивались и женщина сказала, что команда ожидает важного звонка, мол, лететь «сегодня или завтра». Кроме того, по словам бортпроводницы самолёт находился на ремонте перед вылетом.



Родственники бортпроводницы джета Пригожина Кристиной Распоповой, с ссылкой на слова девушки, рассказали о странных манипуляциях с самолетом перед последним вылетом. Его забрали на некий краткосрочный и непонятный ремонт.



Как выяснил Центр «Досье», пассажиры самолёта Пригожина — двое его ближайших соратников и ветераны сирийской кампании «Вагнера»

Росавиация опубликовала список пассажиров, которые предположительно находились на борту разбившегося самолета Евгения Пригожина. Мы выяснили, кем они были.

Валерий Чекалов — один из самых приближенных к Пригожину менеджеров «Конкорда». Он курировал все «гражданские» проекты Пригожина за рубежом и отвечал за логистическое обеспечение группы «Вагнера». Именно Чекалов возглавлял АО «Нева» — учредителя ООО «Евро Полис», на которое были завязаны все сирийские и африканские проекты

Дмитрий Уткин. Правая рука Пригожина в ЧВК «Вагнера». Отвечал за командование и боевую подготовку.

Евгений Макарян, позывной «Макар». Бывший участковый. Пришел в «Вагнер» в марте 2016 года. Был в составе четвертого штурмового отряда «Вагнера» в Сирии, который попал под обстрел американской авиации под Хшамом в январе 2017 года.

Сергей Пропустин, позывной «Кедр», прапорщик. Пришел в «Вагнер» в марте 2015 года. Воевал во втором разведывательно-штурмовом отряде. Многих личных охранников Пригожин набрал именно оттуда.

Александр Тотмин, позывной «Тот».

Николай Матусеев. Мы не смогли обнаружить человека с таким именем в списках «Вагнера». Зато там есть Николай Матусевич. В «Вагнере» с января 2017 года. Служил стрелком в четвертом штурмовом отряде в Сирии.

Тем временем супруга Пригожина Любовь продолжает свой давно запланированный отпуск в Индии, говорит источник «Досье», знакомый с семьёй.

Мы не знаем, можно ли верить информации о смерти Евгения Пригожина и Дмитрия Уткина. Но если она подтвердится, это будет означать, что в живых остаётся все меньше людей, знакомых с обстоятельствами убийства российских журналистов в ЦАР в 2019 году. Мы обращаемся к сотрудникам «Компании» Пригожина: если вам известны любые подробности преступления в ЦАР — свяжитесь с Центром «Досье» и расскажите свою историю. Мы не останемся в долгу.

Источник ВЧК-ОГПУ рассказал, что только под утро начался осмотр места крушения самолета Пригожина и тел погибших. Причин две. Во-первых, работали взрывотехники. Во-вторых, ждали приезда из Москвы сотрудников ЦА ФСБ и СКР. Сейчас началась работа. После осмотра останков, их вывезут в морг в Твери, где утром и будет произведена попытка опознания. Для официального опознания большинства останков потребуется процедура ДНК.